Wat je niet kunt zien, kun je niet veranderen.
Oprichter van de OnderwijsTafel, Koen van Ghyseghem, neemt ons in deze podcast mee in de cruciale rol van de mens-factor voor verandering en verbetering van het onderwijs in breedste zin. Met voorbeelden uit zijn werk met teams en leerkrachten/docenten legt hij bloot wat de invloed is van ons persoonlijke rugzakje – zelfbeeld, overtuigingen, oordelen, kwaliteit van relaties, ervaren van veiligheid en vertrouwen – op onze dagelijkse onderwijspraktijk.
De OnderwijsTafel begeleidt scholen om de zaken die we niet willen of kunnen zien en die toch onze dagelijkse onderwijspraktijk in de weg zitten, de niet-zichtbare (diep menselijke) zaken, te onderzoeken en juist zichtbaar te maken. Dit door een veilige ruimte te creëren voor het kwetsbare, het ongemakkelijke, de spanning. Voor dat wat Gert Biesta ‘het prachtige risico van onderwijs’ noemt.
Koen deelt vanuit zijn jarenlange ervaring dat er motivatie en enthousiasme vrijkomt wanneer professionals met elkaar delen waar zij als mens tegen aanlopen. In die kwetsbaarheid en openheid laten zich de echte problemen zien en wordt samenwerking, aan duurzame oplossingen voor de uitdagingen waar ons onderwijs in deze enerverende tijden voor staat, mogelijk.
Kortom; geen prestatie zonder menselijke relatie.
Link naar de Onderwijstafel: https://www.deonderwijstafel.nl/