Meesterwerk Podcast

Een serie gesprekken...

#168 De zin en onzin van toetsing

In deze aflevering zijn Rob Kickert en Wouter Modderkolk te gast.

Samen duiken we dieper in de zin én onzin van toetsen. De manier waarop wij toetsen vormgeven heeft een significante invloed op het gedrag van leraren en leerlingen. Hoewel de toetspraktijk een grote rol speelt in ons onderwijs, krijgt de manier waarop deze wordt vormgegeven vaak te weinig aandacht. Hiermee suggereren we niet dat toetsen meer aandacht zouden moeten krijgen, maar dat we kritischer moeten nadenken over hóé we toetsen.

Rob Kickert is toetsdeskundige aan het Nivoz als aan de Erasmus Universiteit, tevens geeft Rob les aan de EMPO, de educatieve master primair onderwijs: https://www.eur.nl/essb/onderwijs/educatieve-master-primair-onderwijs.

Rob heeft diverse artikelen geschreven die inzicht bieden in de manier waarop toetsing de motivatie van studenten kan beïnvloeden. Meer over Rob en zijn werk vind je op: https://nivoz.nl/nl/gebruikersprofiel/rob-kickert

Wouter Modderkolk is docent in het middelbaar onderwijs en is momenteel bezig met promotieonderzoek naar leiderschap in het onderwijsveld. Je kunt zijn publicaties bekijken op www.woutermodderkolk.nl

Volgende Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Meesterwerk Podcast

Thema door Anders Norén