Meesterwerk Podcast

Een serie gesprekken...

Bronnen over AI

AI: Het Pedagogisch Appèl
Hoe AI het onderwijst uitdaagt

De ontwikkelingen rondom AI gaan erg snel. In deze serie verkennen we wat AI vraagt van het onderwijs. We moeten hier wat mee! Maar welke verantwoordelijkheid heb je dan?

Stichting NIVOZ sterkt leraren, schoolleiders, opleiders en bestuurders in hun pedagogische opdracht. Deze serie sterkt hen om oriëntatie te geven in dit complexe vraagstuk.

Rob Kickert, Eva Vesseur, Wouter Modderkolk en Jan Jaap Hubeek nemen je mee in de podcastserie mee door vertraging in versnellende tijden. Hieronder de bronnen die ons denken vormen:

🎧 De hele podcastserie is te beluisteren:
👉Luister via: Spotify
👉Luister via:iPhone
👉Luister Online


De boeken die mij hierbij inspireerde:

Bridle, J. (z.j.). Manieren van zijn.

Cornelis, A. (z.j.). De vertraagde tijd.

Februari, M. (2020). Doe eens normaal: Over macht, moraal en de nieuwe mens. Prometheus.

Foucault, M. (1975). Discipline, toezicht en straf.

Fransen, T. (2020). In onze tijd, leven in het calamiteiten tijdperk.

Fry, H. (2018). Algoritmes aan de macht: Hoe blijf je menselijk in een geautomatiseerde wereld? De Geus.

Haidt, J. (2018). Generatie angststoornissen.

Harari, Y. N. (2014). Sapiens: Een kleine geschiedenis van de mensheid (J. Smit, Vert.). Thomas Rap. (Oorspronkelijk werk gepubliceerd 2011)

Harari, Y. N. (2017). Homo Deus: Een kleine geschiedenis van de toekomst (J. Smit, Vert.). Thomas Rap. (Oorspronkelijk werk gepubliceerd 2015)

Heidegger, M. (2009). De vraag naar de techniek (W. J. A. Grootaers, Vert.). Uitgeverij Octavo.

Klöpping, A. (2023). Slimmer werken met AI. Uitgeverij POM.

Kurzweil, R. (2005). The singularity is near.

Last, B. (2021). Chatten met Napoleon.

Masschelein, J. (2021). Dat is pedagogiek.

Meierieu, P. (2020). Frankenstein pedagogie.

Meirieu, P. (2015). Pedagogiek: De plicht om weerstand te bieden.

Meester, R., & Jacobs, M. (2023). De onttovering van AI.

Mols, B. (2019). Slim Slimmer Slimst.

Mollick, E. (2022). Co-intelligence.

Postman, N. (1993). Technopoly: The surrender of culture to technology. Vintage Books.

Rijk, M. de. (2021). Gekaapt door het kapitaal.

Rosa, H. (2020). Onbeschikbaarheid.

Schnitzler, H. (2014). Filosofie van de kroeg: Denken met je glas. Boom.

Schnitzler, H. (2021). Wij nihilisten: Een zoektocht naar de geest van digitalisering.

Shelley, M. (1818). Frankenstein.

Simons, M., & Masschelein, J. (2013). De leerling centraal in het onderwijs.

Verhoeven, C. (1986). Tractaat over het spieken.

Van der Knaap, G. (2021). Van Aristoteles tot algoritme.

Vallor, S. (2018). AI mirror.

Winter, M. de. (2020). Medemenselijk opvoeden.

Orwell, G. (1949). 1984. Secker & Warburg.


Podcasts bronnen die mij inspireerde:


Artikelen:

https://www.ei-ie.org/en/item/28115:the-unintended-consequences-of-artificial-intelligence-and-education

Volgende Bericht

Vorige Bericht

© 2025 Meesterwerk Podcast

Thema door Anders Norén