Meesterwerk Podcast

Een serie gesprekken...

Bronnen over AI

AI: Het Pedagogisch Appèl
Hoe AI het onderwijst uitdaagt

De ontwikkelingen rondom AI gaan erg snel. In deze serie verkennen we wat AI vraagt van het onderwijs. We moeten hier wat mee! Maar welke verantwoordelijkheid heb je dan?

Stichting NIVOZ sterkt leraren, schoolleiders, opleiders en bestuurders in hun pedagogische opdracht. Deze serie sterkt hen om oriëntatie te geven in dit complexe vraagstuk.

Rob Kickert, Eva Vesseur, Wouter Modderkolk en Jan Jaap Hubeek nemen je mee in de podcastserie mee door vertraging in versnellende tijden. Hieronder de bronnen die ons denken vormen:

🎧 De hele podcastserie is te beluisteren:
👉Luister via: Spotify
👉Luister via:iPhone
👉Luister Online


De boeken die mij hierbij inspireerde:

1. Bridle, J. (z.j.). Manieren van zijn.

2. Cornelis, A. (z.j.). De vertraagde tijd.

3. Februari, M. (2020). Doe eens normaal: Over macht, moraal en de nieuwe mens. Prometheus.3

4. Foucault, M. (1975). Discipline, toezicht en straf.

5. Fransen, T. (2020). In onze tijd, leven in het calamiteiten tijdperk.

6. Fry, H. (2018). Algoritmes aan de macht: Hoe blijf je menselijk in een geautomatiseerde wereld? De Geus. 

7. Haidt, J. (2018). Generatie angststoornissen.

8. Heidegger, M. (2009). De vraag naar de techniek (W. J. A. Grootaers, Vert.). Uitgeverij Octavo.

9. Klöpping, A. (2023). Slimmer werken met AI. Uitgeverij POM.

10. Kurzweil, R. (2005). The singularity is near.

11. Last, B. (2021). Chatten met Napoleon.

12. Masschelein, J. (2021). Dat is pedagogiek.

13. Meierieu, P. (2020). Frankenstein pedagogie.

14. Meirieu, P. (2015). Pedagogiek de plicht om weerstand te bieden.

15. Meester, R., & Jacobs, M. (2023). De onttovering van AI.

16. Mols, B. (2019). Slim Slimmer Slimst.

17. Mollick, E. (2022). Co-intelligence.

18. Rijk, M. de. (2021). Gekaapt door het kapitaal.

19. Rosa, H. (2020). Onbeschikbaarheid.

20. Shelley, M. (1818). Frankenstein.

21. Simons, M., & Masschelein, J. (2013). De leerling centraal in het onderwijs.

22. Schnitzler, H. (2021). Wij nihilisten: Een zoektocht naar de geest van digitalisering

23. Verhoeven, C. (1986). Tractaat over het spieken.

24. Van der Knaap, G. (2021). Van Aristoteles tot algoritme.

25. Valler, S. (2018). AI mirror.

26. Winter, M. de. (2020). Medemenselijk opvoeden.


Podcasts bronnen die mij inspireerde:


Artikelen:

https://www.ei-ie.org/en/item/28115:the-unintended-consequences-of-artificial-intelligence-and-education

Volgende Bericht

Vorige Bericht

© 2025 Meesterwerk Podcast

Thema door Anders Norén