Meesterwerk Podcast

Een serie gesprekken...

Bronnen over AI

AI: Het Pedagogisch Appèl
Hoe AI het onderwijst uitdaagt

De ontwikkelingen rondom AI gaan erg snel. In deze serie verkennen we wat AI vraagt van het onderwijs. We moeten hier wat mee! Maar welke verantwoordelijkheid heb je dan?

Stichting NIVOZ sterkt leraren, schoolleiders, opleiders en bestuurders in hun pedagogische opdracht. Deze serie sterkt hen om oriëntatie te geven in dit complexe vraagstuk.

Rob Kickert, Eva Vesseur, Wouter Modderkolk en Jan Jaap Hubeek nemen je mee in de podcastserie mee door vertraging in versnellende tijden. Hieronder de bronnen die ons denken vormen:


Boeken:

1. Bridle, J. (z.j.). Manieren van zijn.

2. Cornelis, A. (z.j.). De vertraagde tijd.

3. Foucault, M. (1975). Discipline, toezicht en straf.

4. Fransen, T. (2020). In onze tijd, leven in het calamiteiten tijdperk.

5. Haidt, J. (2018). Generatie angststoornissen.

6. Klöpping, A. (2023). Slimmer werken met AI. Uitgeverij POM.

7. Kurzweil, R. (2005). The singularity is near.

8. Last, B. (2021). Chatten met Napoleon.

9. Masschelein, J. (2021). Dat is pedagogiek.

10. Meierieu, P. (2020). Frankenstein pedagogie.

11. Meirieu, P. (2015). Pedagogiek de plicht om weerstand te bieden.

12. Meester, R., & Jacobs, M. (2023). De onttovering van AI.

13. Mols, B. (2019). Slim Slimmer Slimst.

14. Mollick, E. (2022). Co-intelligence.

15. Rijk, M. de. (2021). Gekaapt door het kapitaal.

16. Rosa, H. (2020). Onbeschikbaarheid.

17. Shelley, M. (1818). Frankenstein.

18. Simons, M., & Masschelein, J. (2013). De leerling centraal in het onderwijs.

19. Verhoeven, C. (1986). Tractaat over het spieken.

20. Van der Knaap, G. (2021). Van Aristoteles tot algoritme.

21. Valler, S. (2018). AI mirror.

22. Winter, M. de. (2020). Medemenselijk opvoeden.


Podcasts:


Artikelen:

https://www.ei-ie.org/en/item/28115:the-unintended-consequences-of-artificial-intelligence-and-education

Volgende Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Meesterwerk Podcast

Thema door Anders Norén