Meesterwerk Podcast

Een serie gesprekken...

Nivoz Portretten

Welkom bij de gesprekken die ik gepodcast heb voor de serie
Nivoz portretten.’
Gesprekken over Pedagogisch Leiderschap.


#23 Schoolleider Joke Broekema over leiderschap en Calluna: ‘Een School for life, kinderen toerusten vóór en door het leven.’

‘Je hebt moed en lef nodig om je eigen verhaal te delen,’ vertelt Joke Broekema, schoolleider in Ede. Maar ze weet, die openheid voegt zoveel toe. ‘Want het verhaal dat je als organisatie met elkaar schrijft, wordt er zoveel authentieker door.’

Verhalen en dromen. Het zijn de twee werelden waarmee Joke Broekema de 150 kinderen en haar leerkrachten op basisschool Calluna met elkaar laat verbinden. Ze vertelt in deze podcast over haar leiderschap en haar pedagogische opdracht. Met dromen en verhalenkoffers wil ze de kinderen laten stralen en vooral toerusten vóór en ook dóór het leven, zoals ze met het lerarenteam en aan elkaar hebben beloofd. ‘Want ik denk dat het leven gewoon al gebeurt op school,’ vertelt ze, ‘het is niet zo dat het allemaal straks pas gebeurt, het is al.’


#18 Rector Elly Loman over grootstedelijk onderwijs: ‘Het Hyperion Lyceum staat bekend als een innovatieve school. Maar dat zat ‘m vooral in het curriculum.’

In deze podcast spreekt schoolleider Elly Loman – die in 2015 van het Vathorst College in Amersfoort de overstap maakte naar het Hyperion Lyceum, naar het grootstedelijke Amsterdam – over haar pedagogisch leiderschap, de visie Samen Durven Leren en over haar opdracht.

Maar ze gaat ook in op de problematiek op ‘het Hyperion’ – een school voor vwo-plus met gymnasium en atheneum – die alles te maken heeft met de context en de tijdgeest. ‘We gaan het tiende jaar in. En ik had – eerlijk gezegd – iets meer stabiliteit verwacht in bepaalde zaken. Natuurlijk, door alle wisselingen in het team, de ongelooflijke mobiliteit die er is geweest – deels omdat we zo ambitieus zijn – is een en ander wel te verklaren.’


#15 Jolanda Hogewind: ‘Ik probeer de school weer terug te geven aan de school zelf’

‘Ik probeer de school weer terug te geven aan de school zelf.’ Jolanda Hogewind, ruim een jaar terug als schoolleider ingestapt bij het IJburg College in Amsterdam, werkt aan de basis. ‘Als dat weer staat, kun je de wereld groter maken, zegt ze in deze NIVOZ-podcast. Wat IJburg betreft is het daar nu weer de tijd voor.

Hogewind spreekt in deze podcast over haar eigen pedagogische opdracht en refereert ook aan haar periode bij het Calvijn College, de school in ‘Nieuw-West’ die in tien jaar een ware transformatie onderging en door de toenmalige burgemeester Eberard van der Laan in Zomergasten misschien wel de beste school van Nederland werd genoemd. ‘Ik wil zo graag verbinden,’ zegt zij in het interview met Jan Jaap Hubeek. ‘Wat ik mezelf zie doen is de docenten – de volwassen wereld – verbinden aan de wereld van de jongeren. En andersom. En misschien andersom nog wel als eerste.’


#10 Eva en Klein Amsterdam in coronatijd: ‘We hebben het nog nooit gedaan, dus we kunnen het vast!’

En toen sloten opeens de scholen en lijkt alles anders. In deze podcast-reportage zoeken we Eva Vesseur op, schoolleider van Klein Amsterdam. Ze vertelt openhartig wat er allemaal op haar afkomt, welke kansen zij ziet en met welke pedagogische vragen zij met haar team op reis is. ‘We hebben het nog nooit gedaan, dus we kunnen het vast!’


#8 Bestuurder Helma van der Hoorn: ‘Een transitie is mogelijk als iedereen meebeweegt’

In de serie NIVOZ-podcasts met schoolbestuurders en -leiders spreekt Helma van der Hoorn over haar pedagogische opdracht, haar visie en leiderschap en over de grote transitie waarin we met elkaar zitten. ‘Een verandering is alleen mogelijk als iedereen mee beweegt.’


#7 Kennismaken met Merlijn Wentzel, een van onze docenten Pedagogische Tact

Merlijn Wentzel begeleidt bij NIVOZ leraren en schoolleiders in de trajecten Pedagogische Tact en Pedagogische Verdieping. In deze podcast vertelt ze over de reis die ze na haar studie orthopedagogiek heeft afgelegd, nog altijd aan de zijde van Luc Stevens. Ze spreekt over het werk als trajectbegeleider, over haar eigen pedagogische opdracht en ambities én over de Essential Schools, haar belangrijkste inspiratiebron als het om goed onderwijs gaat.


#6 Over Agora-onderwijs, met medeoprichter Jan Fasen en een leerling

#6 NIVOZ-podcast: Over Agora-onderwijs, met medeoprichter Jan Fasen en een leerling

Bij Agora Roermond (vmbo, havo, vwo) mag je vanaf dag 1 aan de slag met jouw interesses, op zoek naar je talenten en ambities. Jan Fasen vertelt waarom Agora-onderwijs gestart moest worden en wat het vraagt. Robin vertelt over zijn ervaring als leerling.


#5 Luisteren naar Annonay Andersson, hoofdredacteur van ons platform

#5 NIVOZ-serie: Luisteren naar… Annonay Andersson, hoofdredacteur van ons platform(3)

Annonay Andersson opereert in haar werk op twee plekken, als psychologe op de Tobiasstroom, een VSO-school in Zeist én als hoofdredacteur van het NIVOZ-platform. ‘Werelden die elkaar enorm aanvullen en versterken,’ zo vertelt ze in deze podcast-serie over NIVOZ-mensen.


#4 Luisteren naar Luc Stevens, onze founding father

Nog altijd is Luc Stevens (78) betrokken bij de ontwikkelingen in en buiten NIVOZ. Al acteert hij wat behoedzamer, zoals hij het zelf zegt. Dit is afl. #2 in de podcastserie waarin onze eigen NIVOZ-mensen aan het woord zijn.


#3 Luisteren naar Gabrielle Taus, onze directeur


Gabrielle Taus – algemeen directeur – bijt het spits af. Ze vertelt over zichzelf, hoe ze bij stichting NIVOZ terechtkwam, de rol die het instituut in het onderwijs speelt en over de werkzaamheden én de plannen voor de toekomst.


#1 Rob Martens over een urgentie: ‘We moeten spelen’

Jan Jaap Hubeek in gesprek met NIVOZ-directeur Rob Martens, psycholoog en motivatie-onderzoeker, over zijn nieuwste boek ’We moeten spelen’. 
Het boek is een vurig pleidooi om in ons onderwijs ruimte en tijd te scheppen voor de verwondering, voor het speelse, voor het onvoorspelbare. Niet om het leren op te leuken, maar om in volle aandacht en engagement als lerend mens te verschijnen.

© 2024 Meesterwerk Podcast

Thema door Anders Norén